Accidental abstract

Forgot to change the ISO speed to automatic on this one. But I like ghostly feel. Exposition of 3 seconds, handheld of course. //

J’ai oublié de changer la vitesse de l’ISO de manuel à automatique ici. Mais j’aime bien l’effet fantôme. Exposition de 3 secondes à main levée bien sûr.

Composition

Just a small post to explain my thinking here in terms of composition: follow the lines. There’s no real light to speak of, I like the contrast from dark to light but your eyes are directed by the leading lines of the stair rails, with the commuter as the anchor of the picture. Black and white cut down on the distraction of the architecture or 60’s colour skims. //

Juste un petit mot pour expliquer ma réflexion en termes de composition : suivez les lignes ici. Il n’y a pas vraiment de lumière à proprement parler, j’aime le contraste entre l’obscurité et la lumière, mais les yeux sont dirigés par les lignes directrices des rampes d’escalier, avec l’homme comme point d’ancrage de l’image. Le noir et blanc évite la distraction de l’architecture ou des couleurs des années 60.

3

3 stories

One of the things I love about wide angle lenses is how you can tell three stories in one pictures. For instance, here, out of the entrance of a store on Saint-Denis street, Montreal: the dog waiting on his master, the lady passing by and the woman with baby carriage getting out of the store.

Leica m10, 35mm summicron, 800iso, 1/750sec f8 ev -.7stop. //

3 histoires

L'une des choses que j'aime avec les objectifs grand angle est la façon dont vous pouvez raconter trois histoires en une seule image. Par exemple, ici, à l'entrée d'un magasin de la rue Saint-Denis, Montréal: le chien qui attend son maître, la dame qui passe et la femme avec une poussette qui sort du magasin.

Leica m10, 35mm summicron, 800iso, 1/750sec f8 ev -.7stop.

Night light

Waiting on a bus in the suburbs. I have specific settings for night photography. ISO can’t get higher than 6400, shutter speed is never below 1/30s, and the exposure value is between -1.3 to -2 stops. Aperture is manual. I spot meter for the highlights. Leica m10, 35mm summicron, handheld. //

En attente d'un bus en banlieue. J'ai des paramètres spécifiques pour la photographie de nuit. L'ISO ne peut pas être supérieur à 6400, la vitesse d'obturation n'est jamais inférieure à 1/30s et la valeur d'exposition est comprise entre -1,3 et -2 arrêts. L'ouverture est manuelle. Le posemètre en mode spotmeter concentré sur les hauts lumières. Leica m10, 35mm summicron, à main levée.

Service

Mile end, Montreal, Saturday morning. Leica m10, 35mm summicron 1/250s f8 200iso. Zone focused from the hip. I like the line made by the 3 groups of people that lead the eye from the foreground, the middle to all the way in back of the picture. //

Mile End Montréal, samedi matin. Leica m10, 35mm summicron 1/250s f8 200iso. Focus de zone, prise rapide de la hanche. J’aime bien la ligne que les 3 groupes de gens font que l’œil suit du premier plan de la photo vers le milieu jusqu’au fond, loin derrière.